خروج بی وای دی از بازار خوردوی ایران!
نوشته شده توسط : زهرا غلامی

بالاخره خودروساز بلندپرواز چینی که در ساخت خودروهای برقی ید طولایی دارد، از ایران رفت....نمیدونم بگیم خدارو شکر یا بگیم چه حیف ولی بلاخره هر چیه که رفت و حالا باید بینیم چرا و چطوری این تصمیم رو گرفتن.

 

درباره ی معرفی آریزو۵ در مقابل ام‌جی ۳۵۰ بیشتر بخوانید.

 

 

ماشین پول‌سازی آقای وارن بافیت آمریکایی در چین، ایران را ترک کرده. بعد از انتشار تعداد انبوهی خبر ضد و نقیض درباره خاتمه همکاری بی‌وای‌دی با صنعت خودرو ایران، بالاخره نماینده رسمی این شرکت خبر داد تا اطلاع ثانوی خبری از بی‌وای‌دی در ایران نخواهد بود. این خبر صرف‌نظر از تایید عدم ورود شاسی‌بلند S7 به بازار که تعداد زیادی از آن پیش‌فروش شده بود، سودای تولید خودرو الکتریکی در ایران را دوباره خاموش کرد. این شرکت که در اوایل سال ۹۵ با مدل استیشن‌مانند E6 و شاسی‌بلند S6 پای به بازار ایران گذاشت، در بدو ورود به کشور برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای خود تدارک دید اما کمتر از ۱۰ درصد آنها را محقق کرد و در نهایت با تولید ۳۷۶۶ دستگاه خودرو به کار خود در بازار ایران پایان داد.

اینجا ضمن مرور همه مدل‌های معرفی شده از بی‌وای‌دی در ایران، سراغ دو خودرو پلاک شده این شرکت یعنی سدان F3 و کراس‌اوور S6 می‌رویم.

وقتی لکسوس چینی زشت بود!

ورود کراس‌اوور متوسط و کشیده بی‌وای‌دی به ایران با تبلیغات گسترده‌ای همراه شد که یک نقطه کانونی داشت؛ لکسوس RX. بی‌وای‌دی اس۶ که افتخار خود را استفاده از شاسی دو نسل قبل لکسوس RX عنوان می‌کرد اگر کمی از هزینه‌های تبلیغاتش را صرف طراحی بهتر بدنه و کابینش می‌کرد احتمالا فروش بسیار بهتری را نصیب خود می‌کرد. در نهایت اما طرح ظاهری زمخت و قیمتی بالاتر از رقبای بازار باعث شد تا بی‌وای‌دی اس۶ نتواند چنان که باید و شاید محبوبیت یابد و در پایان هم با مجموع فروش ۳۳۹۸ دستگاه به کار خود در ایران پایان داد. قیمت نسخه‌های صفر کیلومتر روز اس۶ در بازار ایران حدود ۲۸۰ میلیون تومان است.

برق به شهر ما نرسید!

استیشن E6 دومین محصول BYD در ایران بود که مهم‌ترین ویژگی آن، پیشرانه تمام الکتریکی بود که دقیقا ۱۲۱ اسب‌بخار قدرت داشت و جالب‌تر اینکه با یک بار شارژ، حدود ۴۰۰ کیلومتر طی طریق می‌کرد. نبود زیرساخت‌های مناسب برای چنین خودرویی در کنار قیمت‌گذاری بالا، کمبود تجهیزات رفاهی در کابین و طراحی قدیمی آن همگی باعث شد تا E6 هیچگاه به خیابان‌های کشورمان نیاید.
خاندانی که می‌توانست محبوب شود اما…

سانگ نام یکی از خاندان‌های مشهور چینی است که سلسله‌ای از پادشاهان بزرگ این کشور این نام را بر خود دارند. سانگ که نام کراس‌اوور کوچک و شهری بی‌وای‌دی بود، در نمایشگاه خودرو سال ۹۶ با شور و حرارت بسیار در تهران رونمایی شد و از قضا پتانسیل خوبی هم برای فروش در ایران داشت. پای این خودرو اما مثل اس۷، ای۶ و تانگ هرگز به خط تولید نرسید.

خودزنی به سبک رقیب دنا

اف۳ نام دومین محصول تولیدی بی‌وای‌دی در ایران است که با تولید تنها ۳۶۸ دستگاه به کار خود پایان داد. این خودرو هم‌اینک در نسخه ۹۷، دنده‌ای و کارکرده قیمتی معادل ۱۴۵ میلیون تومان دارد. در ابتدا به نظر می‌رسید اف۳ با استفاده از پلتفرم قدیمی تویوتا کورولا و در کنار موتور و گیربکس مناسب، یک ظاهر نسبتا خشن و اسپورت و ابعادی مناسب بتواند به دردسری جدی برای برلیانس ۳۳۰، دنا، بسترن بی۳۰ و چری آریزو۵ تبدیل شود ولی خب اف۳ خیلی زود افسرده شد و خودزنی کرد!

تانگ، خشن‌ترین بی‌وای‌دی

به‌رغم یک سال پمپاژ خبری نماینده بی‌وای‌دی در ایران، تانگ حتی در حد یک رونمایی ساده هم پای به ایران نگذاشت تا کد ۵۴۲ این خودروساز چینی به عنوان یکی از بدشانس‌ترین خودروهای بی‌وای‌دی در بازار کشور لقب گیرد. خودرویی که سریع، پاک و پیشرو بود.

دست خریداران به S7 نرسید

این آخری نسخه فیس‌لیفت همان اس۶ است که با ظاهر و باطنی بهتر و کابینی شکیل‌تر قصد داشت در قیمتی بالاتر بخشی از خریداران متمول بازار را به سمت خود جذب کند. حالا ثبت‌نام‌کنندگان بخت برگشته اس۷ مانده‌اند با حواله این خودرو چه کنند.





:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: